dimarts, 8 de setembre del 2015

Algunes recomanacions...

      L’estimulació del llenguatge oral  per la vostra part  no és una feina que s’hagi de fer durant una hora diària, mes bé  és tracta d’una actitud comunicativa i lingüística molt relacionada amb el joc i l’aprofitament de rutines diàries.

       L’aprenentatge de paraules noves ha de ser una feina agradable tant per a pares com per fills  i en el cas dels nins especialment petits (dos, tres, quatre...anys) és recomanable que sigui un aprenentatge implícit principalment mitjançant el joc i les experiències reals. Aquí teniu algunes recomanacions que vos poden ser útils:

  • Respectarem el torn de paraula del fill, li xerrarem a la cara mirant els ulls.
  • Procurem que digui el que vol, sense forçar que estigui ben dit, però és important evitar que se comuniqui mitjançant el gest.
  • Hem d’intentar que digui les paraules senceres, sense utilitzar diminutius ni sons (“guau” en lloc de “ca”).
  • No hem de repetir paraules mal dites que ens facin gràcia.
  • Cal cercar moments per parlar amb ell, sense fer una altra cosa. Xerrem molt clarament, poc a poc i mirant a la seva cara.
  • Hem de compartir algunes estones abans d’anar a dormir. Si pot ser, llegint o explicant un conte, xerrant de com ha anat el dia... Feim preguntes i esperam que el nin respongui sense avançar la resposta.
  • Quan esteim junts, vestint-lo, banyant-lo... podem descriure el que esteim fent anomenant les passes i que ho repeteixi. Com per exemple: “Ara ens despullam, ara ens ficam dins sa banyera... uuuuyyyy que calenta!!! Agafam s’esponja, posam es sabó...”
  • Valorar molt les paraules ben dites. Si no li surt bé la paraula, no ens hem de posar nerviosos, ni l’hem de renyar. Repetim la paraula ben dita i, de tant en tant, li feim repetir.
  • Quan ja sap produir les paraules que necessita, no deixar que només faci el gest. Animar-lo a produir les paraules.
  • Xerrar d’allò que el nin està manipulant, mirant i tocant. Que sigui el nin el qui trii el joc, el conte... No sempre l’adult ha de dur la iniciativa. D’aquesta manera el nin mostrarà més interés si és ell el que ha triat el que més li agrada.
  • Ajudar al nin interpretant els seus actes comunicatius encara que no siguin molt clars. Si realitza una vocalització “iota”, demanant-li “qué vols sa pilota?”. Si esteim segurs de que sap i pot dir la paraula correctament li haurem de demanar que s’esforci en dir-ho bé, perqué sabem que sí ho pot fer.
  • Emprar una entonació agradable. Evitar cridar.
  • Evitar renous ambientals (televisió, ràdio...) quan el nin parla. És convenient un ambient tranquil.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada